کالیبراسیون موتور جوش

 

موتور جوش

کالیبراسیون موتور جوش

موتور جوش یا در مدل های جدیدتر اینورتر جوش وسیله ای است که با ایجاد وقس الکتریکی بین دو قطب مثبت و منفی ایجاد گرما کرده و موجب آب شدن فلز تحت جوشکاری و الکترود جوشکاری شده و دو قطعه فلزی را به هم در اثر گرما متصل می‌کند.این اتصال در قالباً از خود فلز نیز محکم تر خواهد بود.
حال با این شرایط که ما اطمینان زیادی به جوشکاری داریم آیا بی تدبیری نیست که از سلامت دستگاه جوش خود مطمئن نباشیم؟!

در ادامه به دو نوع از پرکاربردترین موتورهای جوش بازار و روش کالیبراسیون آنها میپردازیم.

 

موتور جوش الکتریکی و آرگون

این دستگاه ها توان جوشکاری در حالت الکتریکی که همان الکترود معمولی است و جوشکاری آرگون که با فیلر مخصوص کار می‌کند را دارند.الکترودهای جوشکاری و نحوه پخت و نگهداری آنها انواع مختلفی دارند که در مقاله ای دیگر مفصل به آن خواهیم پرداخت.

نحوه کار این موتور جوش‌ها به همان صورت قوس الکتریکی بوده و یک قظب منفی به فلزی تحت جوشکاری و قطب دیگر آن به انبر جوشکاری که به الترود مجهز شده است اتصال می‌یابد و سپس جوشکار بعد از تماس نوک الکترود با فلز تحت جوشکاری قوس الکتریکی را ایجاد کرده و عملیات جوشکاری شروع می‌شود.

نکته در اینجاست که جوشکار با توجه به ضخامت و نوع فلز و الکترود مورد استفاده می‌تواند میزان جریان الکتریکی را کنترل و تنظیم نماید و اینجاست که یکی از مهم‌ترین پارامترهای تحت کالیبراسیون یعنی جریان الکتریکی به میان می‌آید.

آزمایشگاه کالیبراسیون موظف است حتما این پارامتر را اندازه گیری و گزارش نماید.

 

موتور جوش های CO2

این موتور جوش‌ها تقریبا مشابه دسته قبلی هستند با این تفاوت که در سیسم از آب و گاز CO2 نیز بهره برده می‌شود.نحوه عملکرد آن پیچیده تر از نوع قبلی بوده ولی در کالیبراسیون تفاوتی ندارند که تشریح عملکرد آن در این مقاله گنجانده نشده است و برای مطالعه در این مورد می‌توانید به فهرست مقالات ژئوپی مراجعه کنید.

کالیبراسیون این دستگاه ها نیز مشابه همان دسته قبلی شامل اندازه گیری جریان الکتریکی و موارد دیگری است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

موتور جوش CO2

نحوه کالیبراسیون موتورهای جوش
برای کالیبراسیون موتورهای جوش باید چند پارامتر بررسی و اندازه‌گیری شود، به در ادامه به آن می‌پردازیم.

1-سلامت فن خنک کننده:

عملکرد فن خنک کننده دستگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و مطمئن می‌شویم که فن روشن و به درستی عمل می‌کند، در اغلب موتورهای جوش به محض روشن شدن دستگاه فن نیز روشن خواهد شد ولیکن در برخی مدلهای دیگر ممکن است فن با عملکرد رله با دستور از سنسور دما روشن شود، به عبارتی هنگامی فن روشن خواهد شد که دستگاه گرم شده باشد.بنابر این باید دقت کنید که اگر فن دستگاه روشن نشد آیا از نوع سنسور دار هست یا خیر و بعد نسب به عملکرد آن اعلام نظر کنیم.

2-سلامت ولوم جریان:

با چرخاندن ولوم تنظیم شدت جریان مطمئن شوید که آیا نمایشگر دستگاه نیز تغییر میکند یا خیر، یا اگر دستگاه نمایشگر نداشت آیا شدت حرارت جوش با بالا و پایین بردن جریان تغییر می‌کند یا خیر.

3-اندازه گیری جریان تولید شده:

با استفاده از یک صفحه فولادی برای تست موتور جوش استفاده میکنیم، کابل اتصال رو به صفحه و سپس با استفاده از الکترود مناسب و وسایل محافظتی نظیر نقاب و دستکش مخصوص محافظ از حرارت، در 5 نقطه از بازه جریان تولیدی توسط دستگاه اقدام به جوشکاری می‌نماییم.

سپس با استفاده از یک کلمپمتر جریان تولید شده را اندازه گیری و با نمایشگر دستگاه و یا ولوم تنظیم جریان دستگاه مقایسه میکنیم.

ثبت نتایج:

معمولا طبق توصیعه کارخانه هر دستگاه مجاز به 6 درصد خطا در هر نقطه می‌باشد.چنانچه میزان خطا از این مقدار بیشتر بود دستگاه مردود و نیازمند تعمیر است.البته گاها اتفاق افتاده که جریان تولیدی دستگاه دارای نوسان بوده که این مورد هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 


قابل توجه خوانندگان محترم:

این مقاله توسط تیم فنی ژئوپی نگارش شده است و شامل قوانین کپی رایت بوده و هر گونه کپی برداری از آن تحت پیگرد قانون قرار می‌گیرد.

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش